torsdag 4 oktober 2012

Cake pops för första gången!

På lördag vankas det kalas hemma hos oss! Det är F:s kusin M som fyller två och vi är värdar för hennes kalas eftersom hon och hennes familj är på besök från Kalmar, där de i vanliga fall bor. Jag är smått exalterad inför detta av följande anledningar: 1. Det är kalas. 2. Jag får baka och dekorera. 3. Jag får äta tårta.

Idag har det bakats cake pops och sytts girlang av papperscirklar. Cake pops var första gången för mig och faktisk lite svårare än jag trodde. Jag rullade 17 bollar av smeten, men endast tio klarade sig till slutet, uppträdda på pinne, glaserade med vit choklad och täckta med strössel. Jag har lärt mig följande om att baka cake pops: 1. Ha inte för torr smet. 2. Rulla inte för stora bollar (de blir helt enkelt för tunga) 3. Ha inte för smala pinnar (grillpinnar t.ex. är för smala, uppenbarligen).


Färgtemat är grönt. Pinnarna är gjorda av avklippta sugrör, finns bl.a. i Leila`s General Store.


Girlangen däremot - inga problem! Det går hur lätt som helst, bara stansa ut cirklar ur fint papper, ställa in symaskinen på raksöm och sen mata in cirklaran en efter en medans man trampar på pedalen!

Inga kommentarer: