torsdag 25 oktober 2012

Gränslöst rum

Ja, det här med ett rum till barnet/barnen... Hur ska man tänka? Leksaker överallt eller allt undanplockat i lådor? Ska föräldrarna bestämma hur det ska se ut eller är det barnets vilja som ska styra? Jag får nog vara lite tråkig och säga att ett mellanting är bäst. Här hemma i F:s rum står en del leksaker framme, men mycket ligger i lådor för att hålla lite ordning och för att intrycket ska bli alltför stökigt. Än så länge bestämmer nog vi föräldrar mest när det kommer till själva inredningen. F är bara fyra år och jag kan mycket väl tänka mig att hans åsikter blir starkare med åren. Än så länge har han nog inte kommenterat sitt rums inredning alls.

På en punkt är jag väldigt bestämd när det kommer till barnrumsinredning: den får inte vara könsstereotyp. Jag hatar (jag vet att det är ett starkt ord som säkerligen väcker reaktioner) rosa prinsessrum till flickor och blåa riddarrum till pojkar! Varför ska vi vuxna föra in dem i dessa fållor genom inredningen? Det känns väldigt begränsande. Ett barnrum ska vara en plats för kreativitet och lust, inte en plats där samhällets förutfattade meningar om kön styr och snävar in ramarna för barnens nyfikenhet. Basta.


Den gröna cirkeln har jag målat direkt på väggen. På tavellisten ryms allt från böcker till F:s egna små konstverk.

Närbild på de söta djuren från Studio Matryoshka som också får plast på tavellisten.


Byrån kommer från min mormor, alfabetsplanschen från LittleStudio och Uggleplanschen från Signerat.



Jag älskar de små äppelburkarna från Tiger! Lådan under dem har jag klätt med papper från Blafre.


Min hemsydda lampskärm samsas med F:s hempysslade fågelholkar av mjölkpaket.

Barnrum är Fabrikens tordagstema den här veckan. Jag gör mitt andra inlägg på deras torsdagstema, med förhoppning om att få bli medlem!


1 kommentar:

I vintage you sa...

Vilken fin grön färg du hittat till cirkeln! Du har möjligtvis inte NCS-koden tillgänglig? :)