måndag 19 november 2012

Adventsljus

Efter F:s födelsedag är det fritt fram för julen! Så söndagen ägnades åt att läsa inredningstidningar med jultema och inhandla ett stycke adventsstjärna.



Denna tjusiga sak från Watt och Veke ska få hänga i köksfönstret och lysa upp vår tillvaro i december.

En sak med julanknytning började jag dock pyssla med redan för ett par veckor sen: planteringen av årets amaryllislökar. De behöver 6-8 veckor på sig att komma upp och slå ut, så då gäller det att börja i tid. Nu står de i klädkammaren (varmt och mörkt) och två tjusiga knoppar har precis kommit upp ur båda lökarna! Snart är det dags att ta fram dem i ljuset.

Apropå ljus... Jag är lite kluven till det här med adventsljusstake. Vet inte riktigt om jag gillar idén överhuvudtaget. Tända ett ljus varje söndag. Visst, ett trevligt sätt att räkna ner, att öka förväntan och spänningen, men också ett himla meck med de där ljusen som aldrig vill brinna jämnt så att det blir en snygg "trappa". Lite väl mycket religiositet över dem också, tänker jag ibland (fast vad är det då inte med stjärnan?). Men jag vet hur det blir när det närmar sig - självklart ska det vara en advenstljusstake enligt ljusprincipen "more is more".

 
Ska man då ändå ha en adventsljusstaka så ska den vara snygg och helt fri från plastiga flugsvampar. Jag drömmer om den här kuliga (!) ljusstaken från Ferm living - så fin!


Inga kommentarer: