tisdag 21 juni 2016

Choklad- och jordgubbstårta

Sommarlovet och semestern har börjat och jag inser att jag får anstränga mig en aning för att komma ner i varv. Vi är hemma en vecka nu hela familjen och både S och jag har listor med hemmafix. Redan i söndags gjorde jag över av hälften av sakerna på min lista och insåg sen att det var lite för högt tempo. Det var ju som jobbtempo! Det funkar inte när kroppen och hjärnan behöver lite vila, så den sa ifrån direkt genom att inte kunna sova natten efter. Tack kroppen! Nu ar jag det hela i lite mer sakta mak. Igår blev det inget hemmaifx alls utan en rolig utflykt med F och sen en härlig och energipåfyllande mammamiddag på kvällen. (Mammamiddag är en middag med oss fem mammor från föräldragruppen - en så bra tradition vi har!).

Ibland går vi ut och äter på våra mammamiddagar, men ibland är vi hemma hos någon och hjälps då åt att bidra med maten. Igår var vi hemma hos C och jag var snabb att paxa efterrätten den här gången eftersom jag hade ett nytt recept på lager, som jag var grymt sugen på att testa! Tårtor med jordgubbar kryllar det ju av så här i midsommartider, men jag kan ofta tycka att de är lite vanliga och tråkiga med maräng och grädde. Så när den här chokladvarianten dök upp blev jag lockad!

Jag gjorde en annan chokladbotten än den i receptet eftersom jag har hittat det ultimata chokladkakasreceptet, som jag använder till alla typer av kakor och tårtor. Fyllningen består av färskost och jordgubbssylt - en väldigt god (och enkel) kombo, visade det sig.






Choklad- och jordgubbstårta

Botten

180 g vetemjöl (3 dl)
300 g strösocker (3,3 dl)
90 g kakao (drygt 2 dl kakao)
6 g bikarbonat (1 tsk)
4 g bakpulver (1 tsk)
60 g neutral olja (ex matolja) (60 ml)
180 g mjölk + 10 g vitvins vinäger (1,8 dl + nästan 1 msk)
190 g kaffe (eller vatten) (1,9 dl)
2 stora ägg
 

Sätt ugnen på 180 grader (ej varmluft). Smöra och mjöla en avlång form.  Lägg en rektangel av bakplåtspapper i botten av formen.

Blanda samman samtliga torra ingredienser i en stor skål eller skål till en assistent. Blanda samman dem ordentligt, för säkerhets skull kan man sikta ner kakao samt mjöl för att
undvika att det blir klumpar.

Tillsätt samtliga resterande ingredienser och vispa samman på medelhastighet någon minut. Var försiktigt för det kan skvätta rejält om man har för liten skål.

Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen ca 20-30 minuter. Bottnen kommer att kännas lätt kladdiga men ändå ska en sticka komma ur torr. Låtsvalna på bakgaller innan den tas ut ur formen för att svalna helt.

Skär kakan mitt itu på längden när den är helt sval.


Fyllning

150 g färskost
3 msk jordgubbssylt (eller mer - smaka av!)

Blanda ihop ingredienserna till en slät kräm. Bred ut den på den undre bottnen och lägg sen på den övre bottnen.


Chokladganache

200 g mörk choklad
1,5 dl vispgrädde

Hacka chokladen i små bitar och lägg i en rostfri bunke.

Häll grädden i en kastrull och låt koka upp.

Häll grädden över chokladen och låt stå någon minut. Rör sen till en slät kräm. Ställ in den i kylskåpet för att svala och tjockna. Rör om då och då.

Bred ganachen över kakan och garnera med jordgubbar och florsocker.



Inga kommentarer: