lördag 21 december 2013

Rocky road fudge - det enda julgodiset som krävs!

Igår var sista dagen på höstterminen och efter en tårfylld avslutning i aulan (jag gråter för minsta lilla nu för tiden, men det här var ganska befogat: en av mina elever framförde en underbar sång med fantastisk röst), ivrig och väldigt rolig julklappslek med kollegorna efterföljt av för mycket mumsig smörgåstårta, så var ledigheten ett faktum! Firade med att ge mig själv en välbehövlig ryggmassage (Alltså jag masserade inte mig själv på ryggen utan det gjorde en duktig hudterapeut. Svårt att nå på egen hand, liksom.) Det blev både en fysisk och mental avslappning som satte punkt för höstens jobb.

Idag har vi tagit det lugnt. Gjort julgodis, städat lite, ätit lussebullar, gått ett varv i det gråa vädret för att sen fläka ut oss i soffan med böcker och tidningar. Rocky road har blivit något av ett klassiskt julgodis för många, även för mig. I år gjorde jag en fudgevariant och efter att ha mumsat i mig första biten undrade jag lätt: Varför har jag inte gjort den här tidigare? Klart mycket bättre än den med bara choklad. Jösses! Det där mjuka fyllt med kola, nötter och marshmallows... Något annat julgodis behövs knappt.

Rocky road fudge200 g mörk choklad
200 g mjölkchoklad
25 g smör
1 burk kondenserad mjölk (397 g)
2 tsk vaniljsocker
2 dl minimarshmallows
2,5 dl salta jordnötter
1 påse dumlekolor
Klä en mindre form, ca 20x25 cm med aluminiumfolie.

Bryt chokladen i bitar, smält choklad, smör och kondenserad mjölk. Rör då och då tills allt smält samman till en slät smet. Låt svalna något och rör ner vaniljsockret. Blanda sist i marshmallows, jordnötter och halverade dumlekolor. Rör inte för mycket, då smälter marshmallowsen.

Bred ut smeten i formen och kyl i minst 4 timmar. Skär i rutor. Förvara i kyl.

Inga kommentarer: