fredag 3 januari 2014

Från jul till nyår

Hemma igen efter en vecka på sydligare breddgrader! Fortfarande i Sverige men vi bytte Uppland mot Skåne. En vecka på Poppelgården med fårskinnstofflor, många koppar te, mat i massor och promenader på stranden i vind och kyla. Precis vad vi behövde! Det är något märkligt njutningsfullt i att gå nästan dubbelvikt längs en öde sandstrand och ångra bittert att man glömde mössan hemma. Eller njutningen ligger väl snarare i stunden efter, när man kryper upp framför kaminen med en god bok. Den njutingen hade blivit lite mindre om strandpromenaden uteblivit.

När man är på bortaplan så där är det lite svårare med pysslet (kan inte gärna släpa med mig hela pyssellådan på tåget) men lite småpyssel inför nyår fick jag till. Enkla ljuslyktor från Ikea blev nyårsglittriga med hjälp av lim och glitterpulver. Sätt lim längs hela kanten och strössla sen på glitter. Jag använde limroller, men jag tror att vanligt limstift går bra. Det får inte vara ett för blött och rinnigt lim bara, för då blir det inte så snyggt.

 
 
 
Det blev faktiskt väldigt effektfullt när man tände värmeljus i lyktorna, eftersom glittret även syntes från insidan vilket gjorde att det glänste otroligt fint i eldens sken.
 
 
Sen försökte jag rädda/stajla om de gamla julhyacinterna som stod i olika krukor. Jag klippte bort dem och satte dem i en vas tillsammans med några knotiga grenar och torra små blomstänglar, som jag hittade i trädgården. En manglad linneduk, några silverstjärnor och ett gäng mässingsljusstakar så var julkänslan utbytt mot en mer nyårsaktig känsla.
 

 
 

Inga kommentarer: