söndag 18 april 2010

Ny stil

Jag tror jag är på väg att byta inredningsstil. Det började smyga sig på redan för nåt år sen när jag köpte ett litet begagnat nattduksbord i teak. Jag borde i och för sig sett tecknen redan innan dess: allt jag köpte på loppis hade tydliga 50-talsinfluenser. Men de fina loppisvaserna (för det var mest vaser) höll sig i den färgskalan jag hade, och har hemma: svart, vitt, ljusgrönt och lite rosa. Jag tycker fortfarande att det är fint här hemma men jag tänker ständigt på hur jag skulle vilja förändra. Jag vill bort från det vita, lite tjusiga med svarta och även ganska mycket gråa och pastelliga inslag. Det grafiska svartvita tror jag aldrig att jag överger (och när jag var 12 var mina rosablommiga puffgardiner det finaste jag visste och de skulle jag ha kvar hela livet, jo pyttsan!) och vitt och ljust gillar jag fortfarande. Men. Jag längtar efter lite mer värme och färg. Lite mer gammalt och personligt. Lite mer retro och danskt. Typ så här:









Jag tänker inte spekulera i vad denna förändring beror på, det kan ju helt enkelt vara så att jag har haft min gamla stil ett tag och det är dags att byta (eller så är det hela biten med försenad trettioårskris, blivit mamma och vill byta jobb...), oavsett så är jag en sån som hellre blickar framåt och ställer mig då frågan: vad ska jag göra åt denna längtan efter en ny stil? Jo, jag börjar samla på mig idéer, bilder och en massa prylar som passar den nya stilen och sen köper jag en ny lägenhet som jag kan inreda på det efterlängtade sättet! Nej, men faktiskt så är det nog dags att leta efter något större ändå (vilke tur för mig och mina inredningsdrömmar) och S och jag var på varsin visning idag. Lägenheten jag tittade på var inget att ha, den var så trång och konstigt att jag blev helt vimmelkantig. Den S tittade på var tydligen motsatsen och han blev nog lite kär. Men eftersom vi bara har börjat kika för att känna efter vad vi vill ha och var vi vill ha det, så är det inte läge att slå till. Men drömma kan man ju...

Inga kommentarer: