söndag 7 september 2014

Salta biscotti (och ett gäng astrar)

Sommarvärmen är tillbaka, fast med en liten aning om höst där bakom alla plusgrader. När det vankas helg är det några saker som för mig är givna ingredienser. Förutom ett glas rödvin på fredagkvällen för att fira in helgen, så ska där också finnas nya fina blommor. Helgblomma/-blommor är ett givet koncept och av den färgglada ögonfröjden blir jag smålycklig! Ytligt, ja, men enbart djup gör ingen människa glad för då blir det helt plötsligt rätt stora dimensioner. Då ska det vara ordentligt och fantastiskt för att någon lycka ska gro. Det är ju så oåtkomligt. Hellre då lite smålycka här och där i form av ett fång blommor eller en puss från 5-åringen.



Jag vill också gärna baka på helgen. Då finns tiden att fnula runt i köket och då finns också utrymme för att lyxa till det lite genom att äta upp det goda som bakats. Idag gjorde jag en salt form av biscotti, perfekt som fördrinkstilltugg! Det är ett recept från Lisa Lemke, men i stället för hennes runda skorpor gjorde jag en mer klassisk bicottiform. Oavsett form - de är supergoda!




Cheddarskorpor med rostad lök

4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1,5 dl rostad lök
100 g smör, kylskåpskallt
3/4 dl vispgrädde
120 g cheddarost, grovriven
Värm upp ugnen till 200 grader.

Blanda mjöl, bakpulver, salt och rostad lök i en bunke eller matberedare.

Skär smöret i tärningar, tillsätt det tillsammans med grädden och osten och arbeta samman till en smidig deg. 

Rulla två längder av degen och lägg dem på en plåt klädda med bakplåtspapper. Platta till längderna något.

Grädda mitt i ugnen tills de har fått lite färg ca 15 minuter.

Ta ut plåten och sänk ugnsvärmen till 100 grader.

Låt längderna svalna något, skär dem på diagonalen i ca 1,5 cm breda skivor och rosta dem mitt i ugnen tills de känns torra – det tar cirka 1 timme.



Inga kommentarer: