söndag 13 mars 2016

Frozen cheesecake med lemon curd

Igår fyllde min pappa år. Han tyckte inte att "det var något att fira", men jag är ju mer av åsikten att allt som går att firas ska firas. Så jag bakade blåbärsgrottor (som hallongrottor fast med blåbärssylt) och en variant på den frusna cheesecaken som jag gjorde för några veckor sen och tog med mig hem till honom för att ha lite kalas i alla fall. Den här gången med lemon curd och färska frukter i stället för hallonsås och maränger. Väldigt gott blev det!






Frozen cheesecake med lemon curd

Botten:
200 g digestivekex (1 paket) eller Maryland cookies
100 g smör (det räcker faktiskt med 75 g)


Fyllning:
200 g vit choklad
250 g färskost
6 äggulor
1,5 dl strösocker
5 dl vispgrädde

Garnering:
1 burk lemon curd
Valfria frukter


Gör så här:
Kör kexen eller kakorna med smöret i en mixer och fördela jämnt i botten på en rund form med löstagbara kanter, 24 cm i diameter. Platta till ytan lite lätt med baksidan på en sked, och börja med fyllningen.                  

Smält den vita chokladen tillsammans med färskosten över ett vattenbad.                  

Vispa äggulor och socker luftigt i en bunke.                  

Vispa grädden medelhård i en bunke, den får inte bli alltför tjock.                  

Vänd ner chokladblandningen i bunken med äggblandningen. Vänd sedan ner alltsammans i bunken med vispad grädde.   

Låt kakan stå i frysen i 3–4 timmar och ta fram den omkring 20 minuter innan du serverar den. Bred då över lemon curd och garnera med valfria frukter.         

                     

Inga kommentarer: