tisdag 2 december 2008

Adventsljus

Det var ju första advent i söndags (äntligen!) och då ska adventsljustakar och -stjärnor fram. Till mina stora frustration, i alla fall inledningsvis, så ville inte min ena ärvda adventsljusstake fungera! Men snart byttes frustrationen till glädje då jag insåg att jag måste köpa en ny, och kunde då införskaffa den som jag länge gått och spanat på, men inte haft något fönster att ställa den i. Nu blev det ju en ledig plats i sovrumsfönstret eftersom mina föräldrars antika ljusstake inte ville vara med längre! Jag köpte den här fina adventsljusstaken på Claes Ohlsson för 179:-.

Sen tycker jag att man även ska ha en ljusstake med levande ljus, alltså en sån med fyra ljus där man tänder ett för varje advent. Inte så mycket för att jag spänt väntar på Jesus födelse (inte alls faktiskt) utan för att jag spänt väntar på julen - min favorithögtid! I år ser den ljusstaken ut så här:


Själva ljusstaken är i betong och inhandlades för halva priset på mellandagsrean förra året! Där kan man göra bra julfynd till nästa år; det gäller att vara ute i god tid ;-)

Inga kommentarer: