tisdag 7 juli 2009

Nyshopping

Även om jag egentligen inte tycker att shopping borde vara ett semesternöje, så är det nog lite så för mig ändå. Semesternöjen ska väl vara mer enkelt, naturligt och familjärt på nåt sätt, typ bada, plocka blommor eller lösa korsord... Men jag tycker faktiskt att det är roligt att shoppa ibland (lösa korsord är jag inte så förtjust i men plocka blommor gör jag gärna). Inte så att jag älskar att gå flera timmar i affärer, men att besöka någon utvald fin butik där man kan tänkas hitta något vackert - det gillar jag! Så det blev en del shoppat på semestern i Skåne (eller rättare sagt i Danmark och på Öland, som vi också besökte), och mer nytt än gammalt.




Den silvriga skålen och de två ljusgröna keramikskålarna kommer från underbara butiken Grönlykke i Köpenhamn. Den prickiga plåtlådan köpte jag på Gårdby lanthandel och café på Öland, ett otroligt mysigt ställe som är tre saker i ett: en gammeldags lanthandel fast med nya varor, en fin liten inredningsbutik och ett café med mumsigt hembakat. Den svarta lilla "pumpan" och den gröna ljuslyktan kommer från favoriten Paradisverkstan (den ligger också på Öland, i Färjestaden). Om jag skulle börja spara på något så kan jag gott tänka mig deras ljuslyktor i alla möjliga färger!

1 kommentar:

Lärarbostaden i grönskan sa...

Vilka fina fynd du har gjort, både nya och "gamla". Snyggt att alla dina vaser och skålar nästan går i samma färgskala!! Tack för loppistipsen!Såg dem först när jag kom hem igen, men de sparas till nästa Österlentripp! Gjorde själv några fina fynd. Bl.a. en underbar bebisgunga i trä, snyggt sliten, och en sockertång. Men en släkting hävdade att den istället var till att ta spettekaka med :). Fin var den iallafall! Så roligt det var att träffa er!!! Nu får ni ha en fortsatt mysig sommar!

Stor kram