onsdag 5 maj 2010

Pluggbelöning

Ni vet hur det är (kanske, förhoppningsvis): man sitter vid datorn och ska vara jätteduktig. Man ska skriva ett högst seriöst pm om en bondehops misshandel av en kronofogde i Västergötland år 1709. Jag besparar er detaljerna. Och några små meningar här och där har jag väl fått ur mig. Vet inte riktigt var mina högst seriösa formuleringar kommer ifrån men de låter bra och jag tror att de är rätt, rent faktamässigt alltså (kan direkt erkänna att Sveriges förvaltningssystem under 1700-talet inte är min stakaste gren). Men sen är jag tvungen att gå in på den å-så-roliga bloggen Onekligen, och sen är jag bara tvungen att skriva lite i min blogg, som nog känner sig åsidosatt av fogden Warenberg (han som blev misshandlad av en bondehop 1709).

En annan sak som lätt händer när man sitter och är duktig, är att man vill belöna sig själv. För mig är den enda belöning som heter duga bakverk! Försökte knapra digestivekex, men de är verkligen inga bakverk så som jag ser det! Blir så sugen så jag kollar i "Mina bilder" efter foton på maffiga bakverk som har kommit ut ur vår ugn. Då blir jag ännu mer sugen. På en poppy seed cake till exempel.





Den såg inte så mycket ut för världen i kakboken; en sockerkaka med vallmofrön och lite klegg på toppen, liksom. Men jösses vad god den blev! Här är receptet:

Kaka
2½ dl mjölk
2 dl blått vallmofrö
225 g rumsvarmt socker
3 dl strösocker
3 ägg
5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
½ tsk salt
1 dl gräddfil
2 msk nypressad citronsaft

Vit chokladglasyr
skal av 1 citron
1½ dl vispgrädde
200 g vit choklad

Vallmofrön till dekoration

Koka upp mjölken tillsammans med vallmofröna. Dra kastrullen från värmen och låt blandningen svalna i ca 15 min.

Smörj och bröa under tiden en stor, rund sockerkaksform. Vispa det mjuka smöret luftigt med sockret och tillsätt ett ägg i taget. Vispa till en ganska fluffig smet.

Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smörsmeten. Rör även ner vallmoblandningen. Tillsätt slutligen gräddfil och citronsaft och blanda till en ganska lös smet.

Häll smeten i formen och grädda i neder delen av ugnen i 175 grader i ca 1 timme och 10 minuter. Tiden kan variera så känn med en sticka!Låt kakan svalna och stjälp ut den ut formen.

Tvätta citronen till chokladglasyren noggrant i varm tvatten och skala det yttersta gula med en potatisskalare. Koka upp skalet med vispgrädden och låt blandningen stå och dra en stund.

Hacka under tiden chokladen och lägg hacket i en bunke.

Koka upp grädden på nytt, sila av citronskalet och häll den heta grädden över chokladhacket. Rör tills all choklad har smält och blanda till en jämn tryffel. Låt svalna helt och stelna lite.

Häll/bred tryffeln över kakan, låt det rinna ner lite över kanterna. Strö vallmofrön över och låt stelna något i kylen.



Inga kommentarer: