fredag 23 juli 2010

Inredning och fika

Fortfarande kvar på Österlen och jag hade hoppats på en regngrå dag (jo, det är sant) men nu spricker det upp. Blir liksom inte riktigt samma grej att sitta inne under en filt med en kopp te, levande ljus och en inredningstidning då... Men, men nu är det som det är och jag får då ägna mig åt den andra väldigt frekventa sysslan här: fika! Man skulle kunna sammanfatta mina dagar med två ord: inredning och fika. Visst händer det en hel del andra saker också, som lek i sandlådan, tvättning, strandbesök och matinköp, men mycket inredning och fika blir det - inte mig emot!

Inredningsbiten betsår av att jag köper alla inredningstidningar jag kan komma över, och läser även gamla som jag har lämnat här i huset tidigare somrar. Jag inspireras, drömmer om ommöbleringar, tyginköp och tavelmålning. Inredningsbiten består också av att jag tar en daglig tur till de lokala loppisarna i jakt på fynd. Går väl sisådär, men igår lyckades jag så bra att jag nästan fick dåligt samvete. En snyggsnygg Rörstrandvas i lila utan prislapp. Jag frågar den vithåriga skånska farbrorn vad den kostar. Vad ger du för den? säger han, och jag blir alldeles kallsvettig. Har han koll? Inser han vasens värde? Jag chansar och säger femtio kronor. Visst, säger han och vi har en deal!

Fikabiten består, som sagt var av att fika. Åka runt på trevliga små caféer, kaffestugor och trädgårdscaféer och dricka te och äta kaka. Men även fikabiten är tudelad; den innehåller också eget bakande. Alldeles nyss tillverkades en mascarponepaj med jordgubbar till kvällens gäster. Senare i veckan ska en hallon- och kardemummapaj bakas från den trevliga boken "Tårtor och bakelser från En liten smula", som för övrigt är ett trevligt café i min hemstad Norrtälje.

Inga kommentarer: