söndag 26 januari 2014

Choklad- och hallonslices

Idag ägnades förmiddagen åt bakning. Jag fick Roy Fares bakbok "Sweet" i julklapp och nu var det dags att prova ett recept därifrån. Jag valde något med choklad i ("Oväntat", hade min bror sagt ironiskt), nämligen choklad- och hallonslices. Det är lite olika moment och det tar sin lilla tid för det ska vilas och bakas i ugn och svalnas. Jag kan direkt säga att det inte tar 30 min för tryffeln att stelna, snarare en och en halv timme ute i minusgrader... Men oj, så mumsig den blev när den äntligen var klar!



Pajbotten
100g rumsvarmt smör
3/4 dl socker
1 ägg
3 1/3 dl vetemjöl
3/4 dl kakao
Fyllning
250g mandelmassa
100g rumsvarmt smör
1 ägg
3 st äggulor
½ dl kakao
Hallontryffel
100g frysta och tinade hallon
200g mörk choklad, 64%
1 dl vispgrädde
½ dl socker
50g osaltat smör, rumsvarmt
Dekoration
Färska hallon
Florsocker
Gör så här;
Pajbotten: Sätt ugnen på 190grader. Blanda alla ingredienser i en bunke. Nyp först ihop till en smulig massa med fingertopparna och arbeta sedan snabbt ihop till en jämn deg med händerna. Eller använd en matberedare.
Plasta in degen och låt den vila i kylen 20 minuter. Kavla ut degen till en ca. 3 mm tjock rektangel och fodra en avlång, smord sockerkaksform med den. Fodra ända upp till kanten med skär sedan av degen på ca 3/4 höjd. För att få en snygg kant, låt den fyllda formen stå i frysen 30 minuter innan gräddning.
Fyllning: Riv mandelmassan och blanda den med smöret till en slät massa.
Rör ner ägg och äggulan lite i taget och blanda väl. Tillsätt slutligen kakaon och rör om ordentligt.
Fördela fyllningen jämt i formen och grädda mitt i ugnen 25-30 minuter (Jag skulle säga minst 30 min.) Låt svalna.
Hallontryffel: Mixa hallonen till puré med en stavmixer och passera genom en sil.
Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Koka upp hallonpurén, grädde och socker och häll den över chokladen. Tillsätt smöret och blanda med en slickepott ihop till en slät tryffel.
Vänd försiktigt ut pajen ur formen. Häll tryffel över fyllningen och låt stå i kylen tills tryffeln har stelnat, ca 30 minuter (Min tryffel hann inte alls stelna på denna tid. Nästa gång låter jag den stå kallt i två timmar!) Dekorera med hallon och florsocker före servering.

Inga kommentarer: