tisdag 14 januari 2014

Flingor, müsli, granola eller vad det nu heter

Var himla sugen på att baka i söndags, men tiden fanns inte riktigt. Däremot fanns ett samvete som sa att jag kanske borde göra nåt lite nyttigt med den lilla tiden jag hade... Kom på att jag aldrig testat att göra egen müsli. Alltså sån där knaprig müsli som man rostar i ugnen. Det som heter granola på engelska. Så jag letade upp lite olika recept, inventerade skafferiet och svängde ihop en egen variant. Så gott blev det! Känns hur lyxigt som helst (speciellt om man jämför med den torra, naturella müslin som vi har här hemma till vardags).


 
 
 
Följande saker hällde jag ut på en plåt: havregryn, dinkelflingor, linfrön, solroskärnor och grovt hackade hasselnötter. Över dem hällde jag lite rapsolja, flytande honung och vatten (jag kan inte ange några exakta mängder, men det handlar om någon matsked av varje). Sen blandade jag ihop allt och ställde in i ugnen, 175 grader, ca 15 minuter. Man får passa den lite och röra då och då så det inte blir bränt. När det var klart i ugnen och hade svalnat lite blandade jag i russin och torkade tranbär.
 
Nu känns de tidiga, mörka vardagsmorgnarna lite skojsigare!
 

Inga kommentarer: