söndag 10 maj 2015

Sega blåbärsrutor

I fredags bakade jag det första receptet ur min födelsedagsbok Sweet food and photography av Linda Lomelino, hon med bloggen Call me cupcake (fantastiskt fin!). Det finns ju otroliga tårtor i den boken, men fredgaskvällen gjorde sig påmind och jag hade liksom inte så mycket ork eller tid. Det blev blåbärsrutor. De kändes kanske lite väl simpla, men "goda måste de ju vara i alla fall", tänkte jag. Goda var bara förnamnet! Det som inte riktigt framgick av receptet var att de blir lite så där knäckigt sega som är så otroligt gott. Så innan jag hann fota dem hade de försvunnit på föräldragruppspicknicken igår! Men just för att de var rätt lätta att göra så drog jag ihop en ny sats idag - och hann fota dem!


Blåbärsrutor
Pajdeg:
3½ dl vetemjöl (jag använde glutenfri mjölmix - gick jättebra!)
1 1/4 dl strösocker
½ tsk bakpulver
en nypa salt
1 tsk färskpressad citronsaft
1 äggula
125 g kallt smör

Fyllning:
250 g blåbär (färska eller frysta)
½ dl strösocker
2 tsk majsstärkelse
1 msk färskpressad citronsaft
1 tsk finrivet citronskal
ev. ½ msk råsocker att strö över fyllningen

Sätt ugnen på 200 grader. Klä en halv ugnsplåt med bakplåtspapper.

Blanda de torra ingredienserna till pajdegen. Häll i citronsaft och äggulan. Lägg i smöret skuret i tärningar. Nyp ihop till en deg.

Tryck ut 2/3 av degen i formen.

Blanda blåbär, socker, majsstärkelse, citronsaft och citronskal i en bunke. Bred ut fyllningen över pajdegen i formen. Strö över resterande pajdeg och strö ev. råsocker över.

Grädda i 25-30 minuter. Låt svalna innan du skär upp den i rutor.



Inga kommentarer: