söndag 3 maj 2015

Vårgrönt

Det här med långhelg gillar jag! Tänk så mycket tid att både ta det lugnt och vara aktiv på. Man kan ta sovmorgon flera morgnar i rad, men ändå hinna gå på stan, hälsa på kompisar, rensa i rabatten och sy upp ett par byxor. Däremellan finns det också tid för att fika, laga god mat och läsa Harry Potter för sonen (som tydligen har blivit så stor nu att man kan läsa Harry Potter för honom - när hände det?). Helgen inleddes med ett Valborgsfirande, som jag misstänker är en mycket större högtid här i Uppsala än på andra ställen i Sverige. Här är det inte bara middag med vänner och sen stå och frysa vid nån brasa som gäller, utan här firar vi hela dagen lång! Det är något särskilt med att fira saker dagtid, att liksom festen börjar redan vid lunch (ja, vid frukost för de riktiga entusiasterna). Man blir extra glad, på något sätt!

Helgens blommor blev vita med mycket grönt. Allt det där gröna som helt plötsligt finns där ute i naturen vill jag omge mig med även härinne.

 
 
 
Dessa hyacinter (som ju faktiskt är en vårblomma ursprungligen, men som för oss kanske mer förknippas med julen) klarade inte riktigt den hårda Valborgsvinden, utan bröts av i blåsten. De fick komma in tillsammans med en syrénkvist och sprider nu en fantastiskt doft i köket! Det är inte riktigt samma doft som julhyacinterna har, vilket jag tycker är mycket passande, för det där med doft och minnen är ju en stark sak och hade de doftat som julens hyacinter hade jag nog blivit sugen på pepparkakor och bjällerklang. Helt fel längtan i maj!
 
På väggen i arbetsrummet finns en inramad plats för en mood board. Idag var det hög tid att byta ut vårvinterns bleka pasteller mot försommarens gröna toner.
 
 
 
 
Från någon av alla de inredningstidningar jag konsumerar kom den här fiffiga idén: att tillverka ett eget "blomnät" av kvistar och limpistol. Då slipper man köpa den dyra designvarianten av vas som redan har ett tjusigt inbyggt metallnät. Det här är nästan snyggare! Och så himla praktiskt om man har en stor vas, men bara några få blommor.
 
 

Inga kommentarer: