lördag 12 december 2015

Dan före dopparedan!?

Julen närmar sig med stormsteg och jag försöker leva i nuet för att fånga upp så mycket av julkänslan som möjligt. Vi har för längesen övergivit de (gamla) traditionerna med att spara mycket till precis innan jul. I mitt barndomshem kläddes julgranen kvällen innan julafton och då smakade vi den första glöggen. Mysigt, absolut, men sen var ju julen redan där och lika snabbt förbi. Nu klär vi julgranen ungefär vid Lucia, vilket i år blir ikväll (jippiii!) och glögg har vi druckit sen första advent. En klok människa sa: "Tänk att varje dag i december är som dagen före julafton." Jag försöker anamma det tänket lite mer, för varför ska man inte ha den där supermysiga julkänslan många dagar i stället för bara en? Förväntningen, tända ljus, lite uppesittarkväll med godsaker. Jovisst kan det få vara så en vanlig tisdag i december!

Juldekorationer i form av vita julblommor, gran- och tallkvistar samt ännu mer ljus än vanligt, står sedan första advent och sprider julstämning i vårt lilla hus. Hyacinterna slog ut förra veckan! Jag har en på mitt nattduksbord, som gör att jag somnar med ett leende på läpparna och vaknar likadant. Det är något lite magiskt med julens dofter.







Inga kommentarer: