söndag 11 oktober 2015

Triss i chokladkakor!

I torsdags hade vi mammamiddag hemma hos C och jag hade, som jag skrev tidigare, paxat efterrätten bara för att få en ursäkt att baka :-) Jag gjorde tre olika sorters minikakor: Arraksbollar, chokladbiskvier och brownies med lakritsfrosting.


 


Receptet på arraksbollarna hittar ni här. Jag tog arraksessens i stället för punsch, eftersom vi inte hade någon punsch hemma och det kändes onödigt att köpa en hel flaska bara för någon matsked i ett par chokladbollar. Receptet på chokladbiskvierna finna här. Jag gjorde ännu mindre biskvier än i receptet, ca 2 cm i diameter bara.

Recpetet på brownies kommer här:

Brownies med lakritsfrosting

1 plåt/24 bitar (dubbelt så många om du skär dem i små rutor, som jag gjorde)

350 g mjukt smör
6 dl strösocker
3 dl kakao
1 dl ljus sirap
½ tsk salt
6 ekologiska ägg
3 dl vetemjöl


Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa smör och socker vitt och krämigt.

Rör ner kakao, sirap och salt. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten.

Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll den med smeten.

Grädda kakan i mitten av ugnen i 30-35 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig. Låt kakan svalna.

Lakritsfrosting

120 g mjukt smör
9 dl florsocker
1 ½ dl kakao
2 tsk vaniljsocker
200 g philadelphiaost
2 msk lakritspulver (smaka av så det blir en "lagom" smak)
Lakritsgranulat till dekoration

Vispa smör, florsocker, kakao och vaniljsocker krämigt.

Tillsätt philadelphiaosten och lakritspulvret, vispa till en slät frosting. Bred den över den svalnade kakan, skär sen i rutor.

Strö över lite lakritsgranulat på varje ruta.




Inga kommentarer: