onsdag 18 november 2009

Första kalaset!

I helgen hade vi födelsedagskalas för lille F för första gången. Och jag kunde höra mig själv säga: Tänk att han har blivit så stor! Huvudpersonen var inte så väldigt intresserad av alla förberedelser eller själva kalaset heller (han förstod väl knappt hälften av vad som hände) men han hade väldigt roligt med ballongerna!

Jag hade varit en riktig bullmamma och bakat tårta, bullar och dammsugare! För första gången i mitt liv gjorde jag inte bara en vanlig sockerkaka till tårtan utan riktiga tårtbottnar med hjälp av Leilas recept från boken A picece of cake. Det blev faktiskt väldigt bra, luftigt och gott och jag kommer aldrig mer använda vanlig sockerkaka till tårtbotten! Fyllningen bestod av mörk chokladmousse och mangopuré (från barnmatsburkar - passande!) Bullarna är fyllda med blåbär, kardemumma och mandelmassa. Receptet finns här. Och dammsugare var inte alls så svårt att göra, men jag beskriver den proceduren en annan gång.



Lite fina blommor måste man ju också ha på bordet när det är kalas. Stackars S skickades iväg till blomsteraffären för att handla och klarade uppdraget galant! Han känner sig väl inte så hemma i blomsteraffärer och det i kombination med en (i hennes eget tycke ;-)) halvproffsig och krävande blomsterbetällare gjorde honom lite nervös. Jag förstår honom.

Inga kommentarer: