söndag 22 november 2009

Tidigt pynt

Idag gick det inte att hålla sig längre! De första julsakerna har placerats ut här hemma; det är ju ändå bara en vecka kvar till första advent ;-)

Jag har haft som lite novemberpyssel att driva upp amaryllisar från lökar. Inte för att det blir bättre eller billigare, utan för att känna att man kan börja förbereda julen redan i början av november, utan att för den sakens skull sätta ut tomtar här och var (vilket jag ändå inte gör när det väl närmar sig jul). Det är liksom ett sätt att komma i stämning och skynda på julen lite. Nu hade en av amaryllisarna vuxit så pass att den fick flytta in i sin "finkruka". När jag först planterar lökarna så är det i gamla och lite fula krukor för då står de åndå bara bakom gardinen! Nu bor amaryllisen i en cylindervas dekorerad med en liten vit stjärna som hänger på vasens kant i en silvertråd.


När jag ändå var i farten fick den gamla dörrkransen ett lite nytt utseende. Jag har använt samma krans av mossa i flera år, men med olika pyntning. Förra året var jag inne på rött och vitt, liksom lite klassiskt, men jag kände nog redan då att det inte riktigt är min stil (fast det är väldigt vackert). I år satsar jag på vitt! Några fina lärkträdskvistar fick vit sprayfärg på sig och bands fast med ett vitt band på kransen, så där lite oregelbundet.

Inga kommentarer: