torsdag 18 mars 2010

Svartvita tavlor

Lite gråare väder idag, men jag fick en väldigt stak vårkänsla imorse i alla fall. Det hade nämligen regnat lite och då kan det dofta på ett speciellt sätt: vårregn! Men jag håller mig mest inomhus, sitter vid datorn och pluggar och blickar då och då ut över en relativt ny tavla som kommit upp på väggen här bredvid mig. Kände att jag ville ha en riktig tavla, ett inramat motiv i stället för alla tyg- och tapetklädda ramar här i lägenheten. De är jättefina, men det behövs lite variation. Så denna affisch inhandlades för 90:- på Moderna museet, ramades in med en enkel Ribbaram från IKEA och spikades upp på väggen i arbetsrummet/lille F:s rum. Har man inte vägarna förbi museet så kan man handla i deras webbshop.



Från Moderna museet kommer också Andy Warhols "citataffischer", som man har kunnat se i många inredningsreportage och bostadsannonser. De är snygga och citaten kan man ju använda för att säga något om hur man tycker och tänker, plus att de blir en del i den bokstavstrend som finns just nu. Men jag valde bort dem. Dessa verkar man tyvärr inte kunna köpa i webbshoppen utan bara på plats i museets butik.



Just utställningsaffischer från olika museer och gallerier är en liten guldgruva, tycker jag. Det finns mycket att välja mellan, olika färgställningar och så, och de känns lite personliga. Och nej, man måste inte ha sett utställningen för att få ha affischen på väggen :-) En annan känd sådan affisch är ju Olle Eksells "ögon" som finns på Form/ Designcenter i Malmö. Man kan köpa den där för 300:- eller beställa den för 450:-. Och ja, den affischen har jag också.

Inga kommentarer: