tisdag 1 februari 2011

Heja Danmark!

Inredningstidningar är en av mina stora laster. Jag prenumererar på en (Sköna hem - en favorit som står sig) och köper desto fler varje månad. Det är så härligt att gå till den största och mest välsorterade Pressbyrån i stan och botanisera bland magasinen! Men jag köper verkligen inte allt, utan har nog en rätt kräsen smak. Jag har provat mig igenom ett antal och hittat dem jag gillar. Men så i somras när jag var i Skåne uppstod ett akut behov av någon inredningstidning, och eftersom jag redan hade läst alla "säkra kort" fick jag chansa. Det blev danska Boligmagasinet. Och vilken fullträff det blev! Just det juli-numret var fyllt av inspiration och jag tror att ett tiotal sidor fick hundöron. (Jag viker alltid hundöron där det finns något av intresse för att sen kunna klippa ut och sätta in i en pärm. Just nu är det dock fler hundöron än bilder i pärmen, om man säger så...).

Jag har fortsatt köpa tidningen sen dess och även om inget nummer fått lika många hudöron som den där första, så finns det alltid något som inspirerar. Danskarna kan det där med personlig inredning!







Nu ser det ut som att alla reportage i tidningen handlar om hem som går i vitt med några färgglada accenter. Så är det inte riktigt; det är mer så att det är dem jag faller för. Inredningsreportagen visar upp lite olika stilar, men de är inte varandras totala motsatser - alla har det där som jag gillar men som är svårt att sätta fingret på. Det är inte för stelt och konstigt som det kan bli i vissa tidningar där ny spännande arkitektur ska visas upp (te.x. allt i betong), inte heller en massa vitt och gamla köksredskap (läs chabby chic). Äh, titta själv så får du se vad jag menar :-)

Inga kommentarer: