söndag 11 december 2011

Tredje advent - stora granklädardagen!

I min ursprungsfamilj kläddes granen kvällen före julafton. Det skulle inte ha kommit på fråga att ta in granen en sekund tidigare! Och det hade väl sin tjusning att få lite extra boost på julkänslan så där dan före dan, men sen var det mest deprimerande att behöva stå ut med granen ända till mitten av januari.

I min "nya" familj (alltså min egen lilla, hyfsat nystartade familj) tar vi in och klär granen bra mycket tidigare. Och slänger ut den bra mycket tidigare också. Och jag är smått chockad över hur man överhuvudtaget kan göra på något annat sätt! Man får en extra boost på julkänslan när det fortfarande är typ en eller två veckor kvar till julafton, vilket betyder att man kan mysa runt med den härliga känslan längre. Man slipper bli deprimerad av att julen är över varje gång man ser granen efter den 28 december. Det är nämligen där någon gång som det barrande granskrället åker ut! Undantagsvis har den stått kvar över nyår, men inte en dag längre.

Lustigt det där hur man kan ändra sig. När jag flyttade hemifrån och senare träffade S var jag helt övertygad om att det inte skulle bli någon jul om man försökte sig på att fira på något annat sätt än vad jag var van vid. Jag fick andnöd av tanken att äta jullunch i stället för julmiddag till exempel. Men sen när jag provade så var det ju inte så tokigt. Idag känns det snarare tokigt att äta julmiddag i stället för jullunch...

Man ska nog inte vara så rädd för förändring - det kan ju faktiskt vara till det bättre!






Inga kommentarer: