måndag 19 december 2011

Vita julblommor

Blommor är alltid en stor del av inredningen hemma hos mig och julen är inget undantag. Nu är jag inne på andra omgången hyacinter och mina amaryllisar har precis slagit ut! Jag trodde att amaryllisarna skulle slå ut lite för tidigt, men det här blir perfekt tajming till jul. De står sig ju ett tag, ca en vecka efter att de har slagit ut.

Hyacinterna är lite mer av ett vågspel. Jag trodde jag hade tajmat dem perfekt när några helt plötsligt fick för sig att börja slå ut redan förra veckan. Ut med dem i förrrådet ett dygn för lite kyla och mörker, så att de lugnade ner sig lite. Så där har jag hållt på nu fram och tillbaka som värsta snobbiga vinproducenten som försöker få bästa smak på sitt vin genom att odla druvorna på sydsluttning eller lagra dem i fat gjorda av ek från östra Umbrien (typ). Nej, nu är det dags att sluta bry sig och bara vara. Bara låta hyacinterna få göra sin grej. Det brukar bli bäst så.



Inga kommentarer: