fredag 2 december 2011

Ovanligt besök i skogen

I typ alla juliga inredningsreportage från danska hem ser man stora eller små kvistar av lärkträd i vaser, ståendes lite här och där. Antingen dekorerade med julgranspynt eller helt naturella. Jag har alltid tyckt att det ser himla fint ut. Men då infinner sig frågan: hur får man tag på lärkträdskvistar? Jag har aldrig sett dem säljas någonstans och för en som inte vistas i skogen var och varannan dag blir det lite svårt.

Kom sen helt plötsligt på att det finns två lärkträd vid sidan om ett elljusspår där jag brukar promenera, inte särskilt långt härifrån. Jag stövlade dit (för visst måste man ha stövlar på sig när man är i "skogen"?) och tänkte plocka mig ett par fina, helt naturligt nedfallna grenar. Detta var innan stormen Berit och alla grenar satt därmed kvar på trädet. Utan att avslöja för mycket så kan jag bara säga att det är bra att vara lång ibland. Lite mossa följde med hem till adventsljusstaken av bara farten! Man kanske borde besöka den där naturen lite oftare...





Två stora glasburkar från Granit (är det någon som är överraskad?) får agera ljuslyktor. Sonen dekorerade gladeligen med kanelstänger, stjärnanis, fina band och en pepparkaksform! Vem kan han ha fått det intresset ifrån?

Inga kommentarer: