fredag 27 april 2012

Gott från Saltå kvarn

Jag har aldrig varit på Saltå kvarn med jag har båda kokböckerna därifrån. De är så otroligt fina och även om allt inte riktigt är min stil vad gäller matlagning (hela dinkelkorn och röda linser är liksom inte riktigt min grej, trots att jag är vegetarian och många tar för givet att man ska gilla sånt där "nyttigt") så har jag hittat en hel del goda recept. Om inte annat så kan man alltid njuta av de snygga bilderna!

Igår lagade vi Fyllda squash- och auberginerullar ur boken Året runt med Saltå kvarn. Den innehåller recpet på både maträtter, kakor och bröd, uppdelade efter årstiderna. Rullarna som vi gjorde kom från kapitlet "Sommar" och visst skulle dessa passa perfekt en varm sommarkväll på altanen! Som vanligt gjorde vi några smärre förändringar så att det skulle passa oss lite bättre. Recpet kan man se mer som förslag än som färdiga instruktioner, tycker jag.


Här är receptet för 4 portioner:

1 dl bulgur (vi tog couscous)
200 g fetaost
½ dl fint hackad mynta (vi tog lite timjan i stället)
Rivet skal av 1 citron
1 dl creme fraiche
1 ½ dl pistaschnötter
2 stora zucchini el. aubergine (eller 1 av varje sort)
Flingsalt
Svartpeppar
Olivolja
Balsamvinäger

Till servering

Tomater
Gurka
Svarta oliver

Koka bulguren/couscousen enligt ansvisningar på förpackningen. Lägg den i en bunke. Smula ner fetaosten och tillsätt mynta/timjan och citronskal. Rör ner creme fraiche. Smaka av med salt och peppar.

Rosta nötterna i en torr panna och hacka dem sen. Ställ åt sidan.

Skär zuccini/aubergine på längden i ½ cm tjocka skivor. Pensla dem med olivolja och stek eller grilla dem på båda sidor tills de är mjuka. Lägg ut skivorna på skärbrädor och lägg en matsked med fyllning på varje skiva. Rulla ihop.

Servera med tomat, gurka, svarta oliver och de hackade nötterna. Ringla över olivolja och balsamvinäger över grönsakerna. Salta och peppra.




Inga kommentarer: