måndag 29 april 2013

Glad Valborg!

Imorgon är det Valborg eller Sista april som en del envisas med att kalla det. Alltså inte bara som i 30 april, den sista dagen i april, utan att man benämner hela dagen Sista april. Strunt samma. Dagen ska firas! Jag har förstått att man på de flesta håll i landet firar med typ grillning på kvällen och eventuellt tittar man på en majbrasa efteråt. Men eftersom jag bor i Uppsala och har varit student här så ser valborgstraditionerna något annorlunda ut. Någon brasa är det till exempel inte tal om. Skulle jag vara en 20-årig student så skulle jag vid det här laget ha börjat fira Kvalborg (dagen innan Valborg). Eller varför inte börja firandet tidigare än så? Skvalborg var det igår. Jag hade avslutat det hela med Finalborg på första maj.

Nu är jag ju en sån som gillar att fira saker, men att fira Valborg i fyra dagar är lite väl magstarkt för mig. Särskilt som jag inte är en 20-årig student längre. Men själva "dopparedan" firas imorgon med sillunch i glada vänners lag! Grillning på kvällen blir det också och jag skulle gärna vilja få in lite champagne där emellan någonstans. Brukligt är champagnefrukost och champagnegalopp klockan tre (om man är en 20-årig student). Vi får se hur det blir med den saken...

Vännerna bjöds in med handgjorda inbjudningskort, så klart. En inbjudan på Facebook är i dessa sammanhang helt uteslutet!

 

Matchande bordsdekorationer tillverkades idag av gamla konservburkar. Det är verkligen en så bra och enkel grej att göra: ett snyggt papper limmas/tejpas fast runt en urdiskad konservburk, så har du en snygg vas. Här har jag bundit ihop tre stycken med ett sidenband. Nejlikor funkar alltid väldigt bra i dekorationer; de fyller ut bra, står väldigt länge och är rätt billiga.

 


Inga kommentarer: