onsdag 1 maj 2013

Marängsmörkräm - första försöket

Efter sillunchen igår serverades såklart efterrätt. Det är liksom givet. Jag hade bakat en vit chokladcheesecake och minicupcakes. För att man ska kunna kalla muffins för cupcakes måste det ju vara någon sorts kräm ovanpå. Den klassiska frostingen av färskost är ju alltid god, men igår kände jag att det var dags för något nytt. Jag tog mod till mig och gjorde marängsmörkräm!

Måste man vara modig för att vispa ihop lite smörkräm?, kanske ni tänker då och ja, den här typen kändes på förhand väldigt svår. När det i receptet nämns temperaturer (jag har ingen köttermometer - jag är vegetarian), långa visptider, vattenbad och flera olika moment och bunkar då inser man att det är rätt komplicerat. När det i nästan alla recept också står att krämen lätt skär sig, så blir man lite smånervös. Men jag tog ett djupt andetag, förberedda allt väldigt noga, åt en chokladbit och satte igång. Det gick hur bra som helst!

 


 

Det kändes inte alls så komplicerat bara man hade alla ingredienser, bunkar och redskap redo. Krämen skar sig inte, det tog inte så väldigt lång tid och viktigast av allt - den blev en fantastiskt god! Jag tror att jag helt överger den vanliga frostingen för den här varianten från och med nu. Jag är såld.


Här kommer receptet som jag lånat av Linda Lomelino
(jag gjorde ett halvt recept och det blev ganska mycket ändå)


 Marängsmörkräm med smak av hallon

 4 stora äggvitor
2 1/3 dl strösocker (200 g)
250 g rumsvarmt osaltat smör
150 g hallon

Kör hallonen till puré i en mixer. Sila purén genom en finmaskig sil för att bli av med kärnorna.

Häll äggvitor och socker i en värmetålig skål. Placera den över ett vattenbad i en kastrull med sjudande vatten. Vispa hela tiden med en handvisp, tills blandningen är cirka 65° eller tills sockerkristallerna har smält. 

Ta bort skålen från värmen. Fortsätt att vispa med elvisp eller med en köksassistent tills blandningen är vit och fluffig, som en marängsmet. Vispa tills smeten har svalnat, vilket kan ta upp till 10 minuter. 

Tillsätt smöret, en liten bit i taget. När allt smör är tillsatt, vispa i 3–5 minuter. 

Oroa dig inte om smörkrämen skär sig – det är lätt fixat! Är den för kall, sätt skålen över ett vattenbad i några sekunder och vispa igen. Är den för varm, låt skålen stå i kylen en stund och vispa sedan.

Blanda ner hallonpurén i smörkrämen och vispa till en jämn kräm.


Inga kommentarer: