tisdag 21 maj 2013

Min medelhavsdröm

Förutom bröllopet i helgen hann vi med att vara hemma och njuta av det varma vädret lite också. Jag har lite svårt att bara sitta still och njuta så jag började rensa i rabatterna (det behövdes). Återigen började trädgårdstankarna ta form. Det är inte så mycket som ska fixas, lite nya perenner och några sommarblommor i krukor, bara. Ja, och så det stora projektet förstås: lägga trall!

Om jag skulle få skapa en drömträdgård, helt utifrån mina önskemål, utan tankar på pengar, odlingszon och skötsel skulle jag bland annat ha en av mina favoritblommor: agapanthus. Den är bara så härlig och medelhavsaktig att jag blir glad bara jag tänker på den! Men för att den ska överleva här hos oss kan den inte stå ute på vintern, utan i något ljust, svalt rum, typ en punschveranda. Någon sådan har inte vårt lilla radhus. Konstigt nog.


 

Dessa snyggingar med det blå Medelhavet i bakgrunden är min dröm! När vi var på Mallorca i Puerto de Soller för några år sen, var vi på en fantastisk restaurang precis vid havet som hette Agapanto. Där blev drömmen verklighet! God mat, vågskvalp och en massa fina agapanthus - missa inte den restaurangen om ni åker dit någon gång.


Inga kommentarer: