tisdag 10 december 2013

Det är väl alltid snö på julen?

Säg den lycka som varar! Den fina, tunna vita filten är snart ett minne blott. Jag kommer på mig själv med att vara både besviken och förvånad. Besviken för att den där extra boosten av julkänsla nu försvinner. Förvånad för att jag på nåt sätt vant mig vid att det ska vara snö på julen eftersom det har varit det de senaste fem åren. Jo det är sant! Anledningen till att jag vet detta är att F föddes för fem år sen och alla hans jular har varit vita. Jag fick förklara både länge och väl för honom att det egentligen inte alls är särskilt konstigt att det inte är snö på jul här i Uppland. Jag minns ju många (besvikna) gröna jular längre tillbaka. Men för en fem-åring som kanske bara minns typ två år tillbaka, och under dessa två år har jularna varit intensivt vita (till och med i Skåne ett år!), så är det lite klurigare att begripa att detta inte är skrivet i sten.

Men tid finns ännu för mer snö och minusgrader innan den 24:e! Så länge njuter jag av  förra årets snöflingetäckta grenar.


 
 

Inga kommentarer: