söndag 1 december 2013

Återvunnen adventsljusstake nr 2

Har funderat ett tag på det där med adventsljusstake, alltså en sån där där man tänder ett ljus varje advent. Förra årets variant gillar jag starkt, men den är inte kvar i sitt ursprungliga tillstånd. Behövde de fina marmeladburkarna som små vaser vid någon dukning, tror jag. Sen är det ju inte heller så kul att ha samma ljusstake år ut och år in. Kom då inte på någon bra idé. Var på vippen att ta en gammal "köpestake" i betong, när jag tog mig i kragen och tog mig runt ett loppisvarv till för att försöka hitta något lite mer kreativt.

 Dessa sex udda ljusstakar inhandlades på Myrorna. Det var halva priset på alla saker så jag bara grabbade ett gäng. Endast fyra av dem kunde ju gå vidare till att få bli en del i adventsljusstaken. En del behövde piffas upp lite innan de kunde agera ljusstake. Så här blev resultatet:
 
 
Fyra ommålade/tillfixade ljusstakar i grupp med ett band runt, så att det känns som att de hör ihop och är en enhet. Ganska enkelt!
 
 
En liten stjärna fick vara med för att förstärka det juliga. Annars hade det ju mest bara varit fyra vita ljusstakar på rad.
 
Första ljuset tändes idag - så mysigt! Nu känns det verkligen som julen är på väg med stora kliv. I skrivandets stund doftar det lussebullar i hela huset och resten av familjen ägnar sig åt pepparkakshusbak i köket. Jag njuter.
 


Inga kommentarer: