söndag 4 november 2007

Opp amaryllis! Snart är det jul...

Snart är det jul!!! Julen är min absoluta favorithögtid och jag kan inte alls hålla med alla människor som klagar över att julen börjar för tidigt med julskyltning och julprylar i affärerna redan nu! Det är så mysigt att nu när det är som mörkast och tristast ha något trevligt att se fram emot.


Många ser julen som ett stort stress- och pressmoment som bara ska lidas igenom. Då har man nog gjort fel prioriteringar om man tycker så. Då har man nog bara åkt med i den allmänna julkarusellen utan att fundera över vad det är man själv vill och vad som är viktigast för just MIG. Självklart får man vara egoistisk på julen! Vartefter åren har gått, och jag har blivit klokare (vill jag gärna tro ;-)) så har mina jular bara blivit bättre och bättre. Nu känner jag mig rätt nära idealjulen!


För mig är det viktigt att ha mysigt hemma med många tända ljus, julpynt och fina blommor som amaryllis och hyacinter. Det är inte viktigt att ha femtioelva från grunden hemlagade rätter på julbordet. Konceptet (lånat från min mans familj) lyder: var och en ordnar det den absolut vill ha på julbordet. På så vis blir det inte så många rätter och alla blir ätna av. Jag är ju vegetarian så det blir en blandning av nya gröna rätter och gamla traditionella rätter. Jag brukar t.ex. göra en rödbetssallad med matlagningsyoughurt, rödbetor, fetaost och vitlök i stället för den med en massa majonäs och grädde!


För mig är det viktigt att lyssan på fin julmusik (kan rekommendera Diana Kralls julskiva) och titta på julfilmer (har precis beställt en dvd-box med Love actually och The holiday - en perfekt kombination av julfilmer!) för att komma i stämning. Det är inte vikitgt att köpa eller få 123 julklappar. Jag tycker i och för sig om att köpa julklappar, för att inte tala om att slå in dem fint, men det ska vara få, genomtänkta och personliga julklappar som inte behöver kosta så mycket.


Här hemma startade julförberedelserna i veckan genom att jag tog fram alla gamla inredningstidningar med jultema. Då vaknar garanterat mitt jul-jag! Även boken Vinterns goda ting av Fanny och Anna Bergenström måste läsas igenom för att få lite mysig känsla. Det är en väldigt fin bok, som man kan hitta på bokrean om man har tur. Den har en lite gammeldags känsla och maten och pyntet är kanske inte riktigt min stil, men jag gillar den ändå.


Sen gjorde jag den första praktiska julförberedelsen nu i helgen - jag planterade amaryllislökar. Det är en vetenskap i sig att göra det vid rätt tidpunkt så att de första blommorna slår ut typ en vecka före jul, men med lite tur och omsorg ska jag nog få upp dessa stiliga blommor i tid.


Först ska lökarna sättas i vatten ett dygn så att rötterna "vaknar". Sen planterar man lökarna i jord i en kruka; gärna en ganska liten kruka för de gillar att ha det trångt. Nu blev det inte riktigt så för båda mina lökar... Den ena fick en ganska trång kruka men den andra fick stå tillbaka för ytligheten och mitt ogillande av udda krukor. Nu ska de stå varmt och mörkt tills knopparna har kommit upp en bit, och de ska inte ha något vatten. Fortsättning följer!


Inga kommentarer: