måndag 17 september 2012

Helgmat

Ni vet hur det är på helgen. Man vill laga något gott, men det är ändå inte alltid så att man vill stå där och skära och steka och fiffa i flera timmar. Det är då man tar fram några enkla pastarecept ur rockärmen. Vi brukar alternera mellan pasta med pesto eller pasta med hemlagad tomatsås. Supergott men kanske inte så där spännande så att nackhåren reser sig.

I lördags tog jag mig tid att verkligen titta igenom alla våra kokböcker. Det är klart att det måste gömma sig recept där som vi inte har provat, men som är smått nackhårsresande. Jag tror nog att jag hittade ett sånt i Leilas One more slice: ört- och dijonsås. Leila skriver själv att den är både hennes mammas och hennes kompisars favoritpastasås och den var helt klart mumsig tillsammans med färsk ravioli med svampfyllning! Raviolin gjorde jag dock inte själv eftersom jag inte hade lust att skära, steka och fiffa i flera timmar. Eller raviloi steker man ju inte, men ni förstår poängen.

Såsen smakar som en fräsch bearnaise och det är ju inte fy skam för en bearnaiseälskare som jag själv! Lite vitlöksbröd och rödvin till det, så reste sig ta mig tusan nackhåren! Och nej jag kör inte LCHF. Kommer aldrig att hända.


Ört- och dijonsås

4 portioner

6 dl creme fraiche
½ dl dijonsenap
1 kruka dragon
1 kruka oregano
Skal av 2 citroner
Flingsalt
Saltpeppar från kvarn

Värm creme fraiche och dijonsenap i en kastrull.

Blanda ner finhackade örter och rivet citronskal. Smaksätt med flingsalt och svartpeppar. Klart!


Inga kommentarer: