onsdag 12 december 2012

Tomten kommer inte med julen

Jag räknar till sammanlagt två stycken tomtar i vårt hus just nu. En smal vit av porslin i badrummet, och en liten grå av fårull på tavlehyllan i hallen. Mer tomtar än så blir det inte! Det är inte tomtarna som gör julstämning här. Vi använder oss inte ens av konceptet tomte, alltså att det kommer en utklädd man i röda kläder och helskägg och delar ut julklappar. Här hemma ligger julklapparna fint under granen, som en prydnad nästan, och alla (även lilla F) är fullt medvetna om vem som är avsändaren bakom de olika paketen. Ja, jag erkänner - detta är en fråga som jag känner starkt för. S hävdar att jag är smått fanatisk vad gäller min anti-tomteinställning. Det kanske är att ta i, men jag tycker att det är en viktig principfråga. Har aldrig förstått poängen med att tro på något som inte finns.

Julstämningen görs av 1: blommor och 2: ljus. I år är alla julblommorna vita (som de flesta år i och för sig) och just nu njuter jag mest av de fina snittamaryllisarna i köksfönstret. Hyacinterna, som annars är den ultimata julblomman, har alla blommat ut och de nya som stått på tillväxt har inte slagit ut ännu. Funkar mina beräkningar ska de slå ut om ungefär en vecka och sen stå och blomma och dofta över hela julhelgen - perfekt!





1 kommentar:

Fröken Fräken sa...

Hos mig finns inte en enda tomte. Bara tre pingviner som har tomteluva på sig, men det tycker jag inte räknas.. jag jular till det med annat och det är precis lika mycket jul för det :-)