söndag 29 september 2013

Efterrättsbord med hösttema

Hej Bloggen! Förlåt för att jag har försummat dig i en hel veckas tid. Det har varit lite mycket nu... På kvällarna har jag känt ett behov av att bara ligga i soffan med tända ljus på bordet bredvid tekoppen och raggsockor på fötterna. Hösten är här och jag behövde liksom "ta in" den. Nu är det gjort och jag har samlat på mig lite mer energi. Så mycket att jag idag drog ihop ett efterrättsbord! Här kommer en smärre bildkavalkad av höstiga bakverk och efterrätter. Alla väldigt nyttiga (hrm, hrm) vill jag påpeka eftersom de innehåller massor av frukt eller grönsaker!



Minimorotscupcakes med cream cheese frosting och söta små blommor som dekoration. Receptet kommer från Leila. Jag tyckte dock att de blev lite för fluffiga och spröda, så nästa gång tar jag nog lite mindre bakpulver. Gillar när morotskaka är mer kompakt.


Detta är en zucchinikaka med whipped Cream cheese frosting. Kakreceptet hittar ni här (fast det är på en morotskaka, men det är bara att byta ut morötterna mot zucchini). Frostingen kan ni läsa om hur man gör här. Båda recepten är från favoriten Louises spis.


Mumsig rödbetskaka med choklad, dekorerad med blomblad från dahlior. Jag uteslöt kanelen i receptet, tyckte det blev godare så.

En superenkel äppelefterrätt! Tärna äpplen, lägg i en skål, häll över lite vaniljkesella och krossade kakor (jag tog havredrömmar). Pudra över lite kanel som avslut.
Hur kan man inte gilla hösten när den bjuder på sånt här?

Inga kommentarer: