söndag 15 september 2013

Mammor

Gårdagskvällen var en efterlängtad kväll med mina mammavänner. Uttrycket "mammamiddag", som F skrattar gott åt, är numera etablerat och eftertraktat. Vi är fem mammor, fyra från vår snart femåriga föräldragrupp och en vän som fått ansluta, då hennes föräldragrupp inte var lika trevlig som vår. Det som startade som trevande fikaträffar med våra småttingar och prat om framförallt sömn (barnen och vår egen) och mat, har nu utvecklats till vänskap och träffar både med och utan barn och pappor. Visst pratas det fortfarande om barnens sömnproblem, hopplösa könsstereotypa barnkläder och diverse toalettfrågor, men lika ofta om saker som inte alls har med barn att göra.

Mammamiddagen igår var precis så trevlig, god, härlig och ärlig som jag hade sett fram emot att den skulle vara. Men idag: trött och lite tung i huvudet. Inspirationen och kreativiteten är inte på topp. Jag lånar därför av en annan kvinna (och mamma) som uppenbarligen alltid har fina bilder, kreativt pyssel och mumsiga bakverk att leverera - Fräulein Klein. Hennes blogg är fylld av inspiration! För min del blir läsandet av bloggen också en välbehövlig uppfräschning av min tyska. (Kan man inte tyska räcker det gott att titta på bilderna).

 
Idag kom hösten. Gula löv som blåser runt, gråa moln på himlen och fågelstreck som går söderut. Äpplen lyser upp tillvaron.
 
 

Inga kommentarer: