onsdag 13 november 2013

Jultraditioner är starka, tydligen

Julen smyger sig på mer och mer. Alla sparade inredningstidningar med jultema har åkt fram och plöjts igenom. Jag kan konstatera en sak: när det kommer till julen blir vår smak tydligen väldigt traditionell. För i de allra flesta tidningar, även i dem som i vanliga fall är måna om att vara trendiga, blir det rött och vitt, halmbockar och tomtar, glittriga kulor och guldstjärna i toppen. Möjligtvis finns det inslag av vitt och shabby chic, men annars ganska tomt på nytt och annorlunda. Men det är väl så med många människor: när det är jul ska det vara som det alltid har varit. Förändringar är av ondo. Ja, inte hemma hos mig då; här lyser julskinkan och de röda tomtarna med sin frånvaro.

Eftersom jag helt har övergett det röda i år fanns det inte så jättemycket att hämta i all inredningstidningar, men några inspirationsbilder revs ut och sattes upp på min lilla moodboard. Vitt, brunt, svart och grått dominerar och naturliga inslag har en ganska stor plats. "Plocka in naturen" är verkligen en klyscha, men som så ofta med klyschor så stämmer det väldigt bra!


 
 
 
Älskar vita anemoner med sin svarta mitt! Riktigt snyggt med knotiga kvistar som kontrast.
 
 

Inga kommentarer: