söndag 12 augusti 2012

Kräftor med stil

Igår gick årets första kräftskiva av stapeln! Det var det årliga kräftkalaset hos min bror och hans familj. Kräftor fanns det gott om, fyra paket för att vara exakt. Jag åt noll stycken kräftor för att vara exakt. Blev helt proppmätt ändå på västerbottenostpaj, saltbakad färskpotatis, aioli, hembakat knäckebröd, ostar i massor och kantarelltoast. Till efterrätt bjöds det på kola- och pecannötspaj med hemgjord citronglass, som till och med en citronogillare som jag gillade!


På fredag blir det kräftskiva här hos oss. Jag är mer fokuserad på bordsdekorationerna än på kräftorna. Jag hade till och med en tanke om att man kanske kunde ha kräftskiva utan kräftor. S sa nej. Självklart blir det annat att äta också, som även det kräver sin tankekraft, men dekorationerna! Jag vägrar använda allehanda anskrämliga kräftljus, serpentiner med kräftor på eller plastunderlägg med skrattande månar. Tappar folk helt och hållet smaken bara för att festen handlar om röda skaldjur eller vad är det frågan om?

Hittade i stället denna fina bordsdekoration, som man enkelt skulle kunna sno ihop med hjälp av en oasiskrans, krondill och röda rosor. Den är gjord av Catharina Lindeberg Bernhardsson som gett ut två fina böcker på temat dukning.

 


1 kommentar:

Susanne sa...

Haha, ja de vanliga dekorationerna till kräftskivan är helt klart rätt smaklösa. :)

Vad sugen jag blev på kräftor nu då...