onsdag 14 augusti 2013

Att tänka olika

Nu är de allra flesta tillbaka från semestern. Man kan ju ha två olika inställningar till den nya vardagen utan sovmorgnar, långa fikastunder, slappande på stranden, grill och rosé. Antingen tycker man väldigt illa om att man inte längre har alla dessa saker och ser jobbvardagen som något stressigt, tråkigt och allmänt småhemskt. Eller så tycker man om förändringen, gillar att komma in i rutiner igen och att årstiden börjar förändras. Man känner sig stärkt av semestern och är redo att gå vidare.

De som tillhör den första kategorin har valt en annan inställning till livet än vad jag har. Det märks ofta i fler situationer än "komma tillbaka efter semester-tiden". De klagar ganska ofta över saker och ting. Lite trist kan jag tycka, dels för mig som tvingas höra på deras klagolåt, men framför allt för dem själva. Livet kan ju inte vara så kul för dem. Utan att bli alltför filosofisk vill jag bara dela med mig av ett citat som jag tycker är himla sunt. (Sen ska jag ärligt erkänna att jag inte i alla situationer lyckas tillämpa detta. Jag klagar också ibland.)

“I can't change the direction of the wind, but I can adjust my sails to always reach my destination.”

 
Det sammanfattar ganska bra hur jag försöker ta mig an livet. Vissa saker är bara som de är. Jag har ingen makt att förändra dem. Men jag kan förändra mitt sätt att se på dessa saker och därmed bli nöjd och lycklig.
 
 
Så istället för att få ångest över att sommaren snart är slut, att det blir kallare och mörkare och att det är lååångt kvar till nästa ledighet, så gläds jag något otroligt över en sån simpel sak som att jag nu kan köpa underbara buketter med solrosor på torget.
 
 

2 kommentarer:

Linnéa sa...

Hej,
jag älskar hösten. Och som min favoritförfattare, Tove Jansson, sa:

Det är lätt att förälska sig i våren men ju äldre man blir desto mer tycker man om hösten.

Typ det sa hon. Ha det bra i höststormarna.
Linnéa

Linda sa...

Å, vilket bra citat - det ska jag komma ihåg! Tack!