torsdag 8 augusti 2013

Nya handtag av träkulor

Jag kom ju igång med pysslandet ordentligt i slutet på förra veckan (så skönt!). Ett av projekten var att göra nya handtag till garderoberna i hallen. Har sett flera exempel på handtag gjorda av träkulor trädda på ett band och tyckt att det sett riktigt fint ut - och enkelt att göra själv! Så här i efterhand kan jag konstatera att det var både enkelt att göra och att den typen av handtag är bra mycket finare än Ikeas stålvarianter från -99.

Jag köpte träkulor från Panduro i två olika storlekar.
 
 
Jag mätte upp hur många kulor som skulle få plats på handtaget (alltså avståndet mellan de två skruvhålen på garderobsdörren). Dessa trädde jag upp på ett svart syntetläderband och spände bandet mellan benen på en stol för att kunna måla dem lättare.
 
 
Sen målade jag med svart hobbyfärg. Helt enkelt var det kanske inte att måla dessa runda tingestar som bara ville snurra runt hela tiden, men med lite envishet gick det bra.
 
 
När färgen hade torkat var det bara att dra ihop kulorna och trä in bandets ändar i skruvhålen och knyta fast!
 
 

Inga kommentarer: