söndag 2 februari 2014

Chokladsemlor

Jag brukar försöka baka något varje helg. Rogivande, roligt och gott! Denna helg stod semlor överst på listan. Jag tycker väldigt mycket om semlor men har aldrig baka egna, så nu var det dags. Hittade ett recept hos Sweet and simple, och det visade sig vara ett riktigt bra semmelbullerecept. Hon hade gjort en banoffeevariant på semlorna och jag var också sugen på att göra något annorlunda än den vanliga fyllningen med mandelmassa och vispgrädde. Det blev en variant med mandellikör i mandelmassan och chokladmousse. Ruskigt gott men otroligt mäktigt! Ingen av oss i familjen orkade äta upp hela semlan. Nästa gång gör jag nog den klassiska fyllningen - den är ju ändå godast.

Här är receptet på bullarna. Fyll dem med det som du gillar allra bäst!
Ca 12-14 bullar
50 g jäst
100 g smör
1 dl socker
2 1/2 dl mjölk
1 msk hela kardemummakärnor
1 ägg
7-8 dl mjöl  ev. mer till utbakning
En nypa salt
1 krm hjorthornssalt
Pensling 1 ägg
Gör så här:
Smula jästen i en bunke.
Smält smöret och häll i mjölken och häll sedan i bunken så att jästen löser upp sig.
Stöt kardemummakärnorna i en mortel. Häll i socker, skardemumma, hjorthornssalt, ägget och saltet i degspadet.
Rör ner lite mjöl i taget. Arbeta till en smidig deg.
Jäs 40 min övertäckt.
Rulla små bollar och låt jäsa 20 min till.
Pensla på ägg.
Grädda 175 grader ca 10 min (när de börjat bli bruna är de klara).
Låt svalna.
 

Inga kommentarer: