fredag 14 februari 2014

Mumisg alla hjärtans dag på er!

När jag nämnde för min klass att det är alla hjärtans dag den 14 februari sa en av de fjortonåriga tjejerna: "Men det är väl bara en dag för att affärerna ska få tjäna mer pengar". Å så ung och redan så cynisk! Jag menar, den kommentaren är man ju van att höra från 40-åriga män som inte orkar masa sig iväg till affären för att köpa rosor. Men ungdomen!? Man tänker ju att de ska vara så där galet romantiska med orealistiska drömmar om att skolans snyggaste person äntligen ska få upp ögonen för en och komma med den vackraste rosen när alla andra avundsjukt tittar på. Eller var det bara mina naiva högstadiedrömmar? Har dagens ungdom gått och blivit mer realistisk?

Oavsett vad, så ska denna dag firas, både hemma och i skolan. Här hemma bjöds det på hjärtformade amerikanska pannkakor till frukost och ikväll blir det restaurangbesök. I skolan har vi lärare klippt och klistrat så det stått härliga till, så att alla 188 elever idag får varsitt rosa pappershjärta med sitt namn och sitt foto på! Även den något syniska fjortonåringen uppskattade detta.

Amerikanska pannkakor
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk strösocker
2 tsk vaniljsocker
Skal av 1 citron
2 msk smör
2 1/2 dl mjölk
1 ekologiskt ägg
Smör till gräddning

  1. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt, strösocker, vaniljsocker och rivet citronskal i en bunke.
  2. Smält smöret, vispa ihop med mjölk och ägg och rör ner det i bunken med de torra ingredienserna.
  3. Grädda pannkakorna gyllene i smör i en medelvarm stekpanna. För att få dem hjärtformade lägger du ner en smord hjärtformad pepparkaksform i stekpannan och häller smeten i den. Ta bort formen innan du vänder pannkakan.




2 kommentarer:

johanna / fruLarssons sa...

Snyggt! Här hemma började vi också dagen med pannkaksfrukost, tyvärr inte hjärtformade.
Funderade ett tag på hur du hade lyckats få den så snygg, men det löste sig sen när jag läste texten ;)
Hoppas du får en fin helg!

Linda sa...

Tack! Min första pannkaka gjorde jag i en osmord form, men då insåg jag snabbt att det inte blev så bra...