onsdag 26 mars 2014

Blommor söta som glass

De underbara rosa ranunklarna har slagit ut ännu mer. Runda och mjuka lockar de mig att stryka dem mot kinden. Tätt tillsammans bildar de en böljande matta som jag mer än gärna skulle vila på. Nu skulle ju inte det vara möjligt i praktiken, men tanken kittlar mina sinnen.

En nackdel med ranunklarnas mjukhet är att eftersom även stjälkarna är mjuka går de lätt av. Varje dag sen buketten hamnade i en vas har jag fått knipsa av och ta bort blommor på böjda stjälkar. Det tar emot att slänga dem - blommorna är ju fortfarande fantastiska! Jag samlar dem i stället i en skål med vatten. Från början var där två stycken blommor, men vartefter har den fyllts det på och nu är den lilla skålen på fot alldeles full.

När sonen såg den blomfyllda skålen igår morse på frukostbordet sa han: "Det ser ut som glass!". Och visst ligger det något i det...


 
 
 
 

1 kommentar:

Fröken Fräken sa...

Visst känns det också som att man skulle vilja sova på en kudde av ranunkler? Har ingen tur med den typen av blommor, de slokar direkt...