måndag 31 mars 2014

Tokig tårta

Vi har haft en underbar långhelg i fjällen! Rent väderleksmässigt har jag aldrig varit med om en så lyckad fjällsemester - strålande sol och 10 grader! Det var så att man svettades när man stod i liftkön. Jag som inte är någon naturmänniska av stora mått kan ändå njuta väldigt av maffig natur: stormiga hav, ändlösa ängar och snövita vidder. Det gör något med själen, något gott. Så nu har jag sörplat i mig vita vidder för en lång tid framöver.

Hela min "storfamilj" samsades i en lägenhet i Lindvallen och medan vi var samlade allihopa passade vi på att fira min födelsedag (som är på onsdag). Jag fick bland annat en flaska champagne och den där känslan av en tung flaska med guldigt papper på toppen, där innehållets bubblor länge stannar kvar i munnen - den är bara så lyxig! Kära familjen fick som tack en tårta. En lite galen tårta. En tomattårta. Okej, inte så galet som det låter faktiskt. Det är som en morotskaka ungefär, men med passerade tomater i stället för rivna morötter. Helt okej smak, men det blir nog inget reprisbak av den.




Jag gjorde två mini-pom poms som dekorationer till tårtan (och en vimpel). Lite pilligt, men det blir rätt festligt!



Tomattårta
100g rumsvarmt smör
2½ dl brun farin
3 ägg
3 dl (drygt 300g) passerade tomater från burk
5 dl vetemjöl
½ msk bikarbonat
½ krm malen eller riven muskot
½ krm malen eller stött nejlika
1 tsk malen kanel
100 g valnötter

Frosting
400 g Cream cheese
1½ dl apelsinmarmelad

Smörj tre runda formar ca 15 cm i diameter (eller en stor rund form, ca 24 cm). Pudra dem med mjöl och lägg en rundel av smörpapper i botten på varje form. Det går också att grädda en botten  i taget om man bara har en liten form.

Vispa smöret mjukt tillsammans med sockret. Rör ner ett ägg i taget, tillsätt de passerade tomaterna och blanda till en smet.

Blanda mjölet med bikarbonaten och kryddorna och rör ner i smeten.

Hacka nötterna grovt, tillsätt även dem i smeten och häll den sen i formen.

Grädda kakorna i 175 grader i ca 25-30 minuter (längre tid i fall du gör en stor kaka). Prova med en sticka, om det inte fastnar någon smet på stickan är kakan klar.

Blanda cream cheese och apelsinmarmelad och bred det över de svalnade bottnarna.


Inga kommentarer: