söndag 23 mars 2014

Sonens drömmar

Helgen bjuder på många härliga stunder. En favoritstund är den lilla sekunden på fredagkvällen när jag stänger av alarmet på väckarklockan innan jag går och lägger mig. En annan stund jag längtar till är eftermiddagsfikat. På helgerna fikar vi i soffan klockan tre (eller möjligtvis ute om vi och vädret känner för det). Då dukar vi upp med små skålar och fat som fyllas av fruktbitar, smörgåsar eller kex, kanske lite yoghurt med nötter och självklart något sött. Det söta är oftast något som jag har bakat (en annan favoritstund på helgen).

Jag börjar dock bli lite utmanövrerad från bakbordet av sonen. Hans intresse för bakning bara ökar och ökar. Han fick "Minsta bakboken" i julklapp av farmor och den har blivit en riktigt favorit! Han tittar ofta i den och planerar vad som ska bakas härnäst. Han läser ingredienslistan och kollar i skafferiet. Om jag också skulle baka när han redan har gjort det (med min och S:s hjälp) så skulle skåpen snart svämma över av kakor. Men för att hans intresse ska blomstra och ge honom glädje så står jag mer än gärna tillbaka. Bara jag får tillgång till bunkarna någon gång ibland, så där emellanåt, så är jag nöjd.

Förra helgen bakade han drömmar som blev urgoda! Några finns fortfarande kvar så vi kunde knapra på dem idag till eftermiddagsteet. Igår bakade han en smulpaj, men den gick åt direkt!

Inga kommentarer: