söndag 16 december 2007

Ingen jul utan hyacinter!



Jag har ju tjatat en del om mina amaryllisar här, men det här blir det sista inlägget om dem för nu har de slagit ut! De är superfina och skänker mycket julstämning åt vår lilla hall där de står.





Men julblomman nummer ett för mig är egentligen inte amaryllis utan hyacint! Mycket så klart beroende på den underbara doften, men också för att den är så söt och lätt går att plantera på olika sätt. Hemma hos mig kommer bara vita hyacinter innanför dörren (vilket är lite synd för de som doftar mest är oftast de blåa) precis som med amaryllisen. Här är två bilder på hur jag har planterat de små sötnosarna! Den i Marimekko-skålen (med matchande ljuslyktor!) står bredvid sängen, så jag somnar varje kväll med hyacintdoft i näsborrarna :-). För att få dem små och bulliga, som de i det stora fatet, ska man i princip inte vattna någonting. Mycket vatten gör dem bara långa och gängliga. De har ju egentligen all näring de behöver i sin lök. I båda planteringarna har jag kuddmossa, som är favoriten bland mossor!




En annan sak, som inte har något med blommor att göra, är ett tips om en fantastisk inredningsblogg: http://www.desiretoinspire.blogspot.com/. Kolla in den om du vill se underbar inredning!

Inga kommentarer: