lördag 15 december 2007

Roslagsutflykt

Idag har jag varit i min barndomsstad Norrtälje. Innan jag åkte hem till min pappa för att julpynta lite, så gick jag en sväng på stan. Det är ju med lite blandade känslor man strosar runt i den stad jag tillbringat flest år av mitt liv... Förut kändes den bara liten och inskränkt, men nu är den rätt charmig och det finns en del butiker som är väl värda ett besök! Här är de:


Blomsteraffären Fröken Knopp på Tullportsgatan. Där är det alltid så fint och man får en massa inspiration. De har snygga och lite trendiga arrangemang, som alltid följer årstiden väldigt bra. Nu är det så klart jultema på allt!

För fina inredningsprylar ska man gå till Akeba och Spriida. Akeba har ett väldigt stort sortiment av både möbler och grejer bl.a. från Pappelina, Matteus, Lexington. Spriida har fina sängkläder och fint porslin. Jag gillar speciellt att de har lite grejer med orientalisk touch!

Efter besöken i dessa affärer var det dags att fika. Det självklara valet blev En liten smula. Detta café vann priset Årets konditori 2004 och håller fortfarande hög klass. Det bästa är att de har gjort om inredningen lite, till det bättre. Förut var det rätt plottrigt med en massa saker som var för sig var fina, men tillsammans blev det bara för mycket. Alla kakor, bullar och tårtor är hembakade och det är nästan omöjligt att bara välja en sak när man ska fika!

Inga kommentarer: