söndag 9 december 2007

Stockholmsutflykt

Andra advent imorgon, ingen snö i sikte, men jag myser för fulla muggar ändå! Jag var en sväng till huvudstaden igår. "Usch och fy", kanske en del av er tänker. "Gud va jobbigt med all julträngsel!" Ja, visst var det julträngsel, men jag gav mig inte riktigt i kast med den. Jag gick en sväng på stan mellan 11 och 12, då de flesta inte riktigt har kommit ut på stan än, och då lyckades jag köpa tre julklappar! Sen åt jag en lång och härlig brunch på Strand Hotell - kan verkligen rekommenderas! Man sitter i en mysig lokal som ligger mitt i stan, det finns många mumsiga saker att välja mellan, men det är bara lite upplagt av allt så det blir inte så slafsigt (självklart fylls det på ofta). Potatisgratängen var riktigt gräddig, pastasalladen med pesto var grön och härlig och efterrättsbordet var utsökt! Ja, inte själva bordet utan det som fanns på ;-)






Efter brunchen gick jag till Hötorget för att frossa i blommor! De höll på att stänga och då är det ju lite galet där, men billigt! Jag köpte vita tulpaner, vita snittamaryllis och lummer (som ser ut som gran ungefär, fast ljusare grön, "tunnare", inte lika stickig och det är som en klängväxt). Tulpanerna fick sällskap av lite lummer och resten hängde jag upp på sidan om spegeln i hallen tillsammans med vita pärlor på silvertråd.





Detta är den nuvarande statusen på mina amaryllisar. En knopp slår när som helst ut! Jag satte dem nog i bra tid för nu ser de ut att blomma under de veckor som är kvar till jul. Jag var ju lite orolig att jag satte dem för tidigt... Nu är också dekorationen på plats: tre svarta pinnar och på dem har jag satt fast två små vita stjärnor!

Inga kommentarer: