söndag 30 december 2007

Söndagsbak

Idag har det verkligen varit en skön söndag - solen var till och med framme! Extra skönt också att det inte är jobbdag imorgon utan att man (eller i alla fall jag) är ledig en vecka till :-).

Som ett litet söndagspyssel bakade jag muffins. Lite lagom kladdiga, väldigt mättande och mycket goda! Här kommer receptet:

Tigermuffins

10 stora el. 14 små


Ljus smet
200 g philadelphiaost
1 dl socker
1 ägg
1 dl créme fraiche
3/4 dl grovt hackade nötter (jag tog valnötter)

Mörk smet
150 g smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl gräddfil
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa osten och sockret till den ljusa smeten mjukt och poröst. Vispa i ägget och rör ner créme fraichen och nötterna.

Vispa smör och socker till den mörka smeten pösigt. Vispa i äggen, ett i taget. Tillsätt gräddfilen.

Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Det ska bara precis blandas ihop. Fyll en smord muffinsplåt eller formar upp till ungefär hälften med den mörka smeten. Lägg i några teskedar av den ljusa smeten.

Grädda mitt i ugnen i 20 - 25 minuter. Färdigt!



Muffinsen (hur böjer man egentligen detta ord i plural?) ligger på ett fint grönt Mateus-fat som jag fick i födelsedagspresent i våras. Jag älskar porslinet som kommer från Mateus! Jag skulle helst vilja ha en full uppsättning av tallrikar, muggar, skålar och fat men det blir ju lite dyrt... Jag fick i alla fall ett lite större grått (nya favoritfärgen) fat i julklapp, som får agera fruktfat nu. Snyggt, snyggt!

Inga kommentarer: